Czy warto i jak reklamować się na Facebook'u. Skutecznie, by przynosiło to dobre efekty

Wiele osób uważa, że reklama na Facebooku to wyrzucanie pieniędzy i rzeczywiście tak jest jeśli robi się to nieumiejętnie. Najprostsza forma reklamy na Facebooku,
inwestowanie w sam Fanpage i promowanie postów, rzeczywiście często jest stratą pieniędzy. Jednak obecnie Facebook daje też świetne możliwości reklamy - można bardzo, bardzo precyzyjnie dobrać grupę docelową, tylko trzeba korzystać z amerykańskich narzędzi, bo ta klasyczna forma promowania postów rzeczywiście nie daje efektów, a jak się dobrze zaplanuje kampanię to efekty są na prawdę dobre i konwersja duża. Przy czym dobre zaplanowanie kampanii nie jest takie proste jakby się mogło wydawać. No, ale może zacznijmy po kolei.

Jak prowadzić Fanpage - pozyskiwanie lajków

Ogólnie Facebook bardzo ograniczył widoczność postów na fanpage. Obecnie post nie dociera już jak kiedyś do wszystkich lubiących dany fanpage, a jedynie wyświetli się pewnej części lubiących. Jest to oczywiście celowe działanie, bo FB bardzo nastawił się już na reklamę i zarabianie, więc teraz żeby docierać do szerszego grona odbiorców, trzeba niestety zapłacić. Większość osób pozyskuje lajki na swój fanpage, nie mając do końca świadomości jak to działa, zdobywając lajki jak się tylko da (po znajomych itd. - są to tak zwane "żebrolajki"). Większość ludzi wychodzi bowiem z założenia, że im więcej like'ów tym lepiej, bo posty dotrą to większej ilości osób. Fakt, że rzeczywiście im większa liczba lubiących tym post dotrze do większej ilości osób. Jednak problem polega na tym, że efekty prawdopodobnie będą gorszę. Każda osoba, do której trafi nasz post, a nie znajduje się w naszej grupie docelowej i nie jest potencjalnym klientem, w pewnym sensie nam ten post zmarnuje, ponieważ nie jest zainteresowana naszą ofertą. Przez to, że wyświetli im się nasz post, to z kolei nie wyświetli się osobie, która może być zainteresowana naszą ofertą, a zarazem jest potencjalnym, naszym klientem. Dlatego jak ktoś sprzedaje określony produkt kierowany do określonej grupy ludzi, to nie powinien pozyskiwać lajków od osób przypadkowych. Wiadomo, że po znajomości wiele osób polubi. Praktycznie wszyscy "nieświadomi" w ten sposób pozyskują lajki, a to błąd. Jednak najgorsze jest kupowanie lajków na Allegro itp., bo najczęściej pochodzą z systemów wymiany lajków i są totalnie bezwartościowe, najczęściej z fikcyjnych kont.

Bardzo istotną kwestią jest też by nie zaśmiecać naszego fanpage śmieciami, głupotami, śmiesznymi zdjęciami i filmikami itp. Posty należy ukierunkowywać pod naszą grupę docelową.

Płatna reklama na Faceboooku. Jak skonfigurować kampanię reklamową na FB

Płatna reklama na Facebooku może przynosić bardzo dobre efekty, jeśli odpowiednio dobierzemy grupę docelową i wykorzystamy odpowiednie narzędzia. Ta najprostsza forma reklamy na FB - czyli "promuj post" jest raczej mało skuteczna. Lepiej korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi takich jak Ads Manager, a w przypadku rozbudowanych systematycznych kampanii z Power Editor'a (pozwala na dublowanie kampanii z niewielkimi modyfikacjami). Grupa docelowo powinna być wąska - są tam specjalne wskaźniki, które pokazują publiczność (audience) - czy jest zbyt szeroka, czy też zbyt wąska - bo tak też może być i jeśli za bardzo zawęzimy kryteria doboru grupy docelowej, to tych ludzi, do których powinien dotrzeć post będzie bardzo mało.

Ads Manager

Power Editor

W przypadku Power Editora musimy najpierw pobrać dane (dwonload), a następnie po wprowadzeniu nowych ustawień, bądź dodaniu nowych kampanii trzeba dane wczytać z powortem (upload).

Przykład doboru grupy docelowej

Weźmy sobie na przykład fotografię ślubną (dość trudna do branża do reklamowania na FB, bo większą skutecznością cechują się produkty, bądź konkretne wydarzenia jak np. szkolenie itp.) Jednak wykorzystamy fotografię ślubną jako przykład do zobrazowania problemu. Jeśli jesteśmy fotografem i specjalizujemy się w fotografii ślubnej, to do naszej grupy docelowej należeć powinny osoby tylko i wyłącznie w stanie narzeczeństwa (status związku). Można jeszcze bardziej zawęzić dodając publiczność poprzez kryterium zainteresowań powiedzmy salami weselnymi, samochodami na wesele, kwiatami na ślub, modą ślubną itp. bo to oznacza, że ślub i weselę są w miarę blisko. Z kolei w samym narzeczeństwie można spędzić i dobrych kilka lat, a bywa też niestety, że i sam ślub się wcale nie odbędzie.

Z kolei powiedzmy w przypadku fotografii reklamowej do grupy docelowej powinny trafić osoby prowadzące własny biznes, właściciele sklepów internetowych, agencji reklamowych i public relations itp. Nie powinno się też za bardzo mieszać tych grup, bo potem trudno wyciągnąć wnioski, która grupa kupuje nasz produkt/usługę najchętniej. Warto eksperymentować małymi kwotami na początku, żeby określić jaka grupa daje nam najlepszą sprzedaż. Oczywiście nie zawsze wszystko odbywa się tak samo. Wpływ mają sezony pogoda itd.

Śledzenie konwersji na Facebook'u

Podobnie jak rozbudowane sieci reklamowe typu Google Adsense, również FB daje możliwość śledzenia konwersji - czyli w naszym przypadku konwersją powinno byś dokonanie zakupu przez klienta skierowanego do np. naszego sklepu internetowego za pośrednictwem reklamy na FB. Robi się to dosyć łatwo - trzeba wygenerować tak zwany piksel konwersji (conversion pixel) - jest to kod, który należy umieścić w miejscu na stronie, czy w sklepie internetowym, w którym dochodzi do transakcji, np. złożenia zamówienia.


Najlepsze formy reklamy na Facebooku

Jeśli chodzi o formy reklam to jest spory wybór. Wg. mnie jedną z lepszych są tak zwane "dark posty" nie widoczne na fanpage (nie zaśmiecają nam fanpage), tylko idą do określonych grup docelowych, a kliknięcie w zdjęcie powoduje przeniesienie użytkownika bezpośrednio do konkretnej, odpowiednio przygotowanej oferty na naszej stronie. Raczej nie powinna to być strona główna i nie fanpage. To wszystko zależy od tego co promujemy. Zdecydowanie lepiej jest ukierunkować reklamę pod wizyty na stronie, a nie pozyskiwanie lajków, bo to bezpośrednio przenosi już do naszej strony, a sam fanpage mimo, że te lajki są z naszej grupy docelowej wprawdzie pozwoli nam wtedy dotrzeć darmowymi postami do większej liczby potencjalnych osób z naszej grupy docelowej, ale to już jest długofalowe działanie. Jeśli taki dark post jest dobrze przygotowany i zaprojektowany to możemy jeszcze liczyć na dodatkowe lajki od ludzi, do których dotrze reklama i ją po prostu polubią, a ich znajomi zobaczą, że to polubili.

Opinie na forum: 17 komentarzy

Proszę nie przedstawiać się jako nazwy domen / portali. Zanim wyślesz komentarz przeczytaj co napisałeś. Można publikować komentarze jako anonim, ale prosimy o przedstawianie się chociaż imeniem - ułatwia to komunikację.
Komentarze są wyłącznie prywatnymi opiniami internautów. Administaor nie ponosi odpowiedzialności za opinie i komenatrze czytelników. Treści niezgodne z prawem i zasadmi moralnymi, obraźliwe oraz komenatrze ze słowem kluczowym zamiast nazwy nie będą publikowane.

  1. Bardzo przydatny post. Na pewno skorzystam z rad :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre, merytoryczne zestawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, wartościowy poradnik :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak w takim razie na Facebooku zaznaczyć, że chcę dotrzeć do ludzi, którzy się zaręczyli??? Mam zespół weselny, czyli podobnie jak ten przykładowy fotograf z artykułu zależy mi na dotarciu do ludzi Młodych przed ich ślubem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Power Editor albo Ads Manager w ustawieniach publiczności. Tam masz bodajże Relationship / Związek i możesz wybrać nawet tych świeżo zaręczonych, jak i tych już dłużej zaręczonych.

      Usuń
  5. Witam, czy jest w takim razie możliwość dotarcia do osób, które przyjeżdżają do miejscowości turystycznej, tak aby zachęcić ich do skorzystania z danej atrakcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś można było wyciągnąć fanów z danego fanpage i posłać do nich reklamę. To by się dało skierować reklamę do ludzi lubiących daną miejscowość i fanpage z nią związane, ale dzisiaj już się tego nie da chyba robić. Może się da tak skierować do osób odwiedzających często daną miejscowość, ale niestety ja nie wiem jak. Może ktoś inny pomoże. Może po zainteresowaniach spróbuj wpisać?

      Usuń
  6. Mam zakupione fundusze na promocje strony na tydzień. Nie wiem co dalej z tym zrobić, aby nie zostało naliczone obciążenie. PROSZĘ O POMOC!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak na tydzień? Jakiś kupon kupiłeś? Napisz coś więcej, bo nie wiadomo o co chodzi? Normalnie podpinasz kartę lub Paypal, ustawiasz sobie maksymalny budżet jaki FB może pobrać np. dzienny lub na całą kampanię w Ads Manager i robisz reklamę.

      Usuń
    2. Ogólnie mam dzienny po 4 zł. Przez 7 dni wychodzi 28 zł - tyle zapłaciłem przelewem. Wczoraj włączyłem ok. 20 dopiero, zjadło mi 1,75. Jednak później zacząłem czytać na stronie pomocy FB, że będą jakieś obciążenia i w gruncie rzeczy boje się że przyjdzie mi jakiś rachunek dodatkowy do zapłaty. Min. z tego względu, że jednego dnia wykorzystałem tylko 1,75 zł z przeznaczonych 4 zł. Pierwszy raz to robię, gubię się w tym i może coś źle rozumuję.

      Usuń
    3. Jak nie przypiąłeś karty ani innej metody płatności jak np. Paypal, to nie ma jak Ci obciążyć więcej. Jeżeli boisz się dodatkowych rachunków to w ustawieniach kampanii możesz ustawić maksymalny budżet dla całej kampanii.

      Trochę za małe te budżety masz. Przy tak małym budżecie wiele nie osiągniesz i się zrazisz, a to jest bardzo dobra forma reklamy ogólnie.

      Usuń
    4. ok, jeszcze jedno pytanie - jak przez pierwszy dzień wydałem 1,75, przez resztę 4, to co się stanie z reszta 2,25? za niewykorzystanie tego, nie będzie dodatkowych obciążeń? To zostanie po prostu, czy przepadnie? Pomyśle nad większym budżetem na przyszłość, tylko najpierw wole się dowiedzieć wszystkiego.

      Usuń
    5. Tak zostanie Ci. Przetestuj sobie na drobnych kwotach jak to wszystko działa, a potem zwiększ budżet jak już będziesz wiedział. Sugeruję na min. 10 zł dziennie.

      Usuń
  7. Witam, chciałbym zapytać konkretnie o reklamę. Jeśli już zdecyduję się w menedżerze reklam na cel kampanii reklamowej jako promowanie strony i dalej polubienia strony, to w formacie reklamy wybiorę pojedynczy obraz (maks. 6 reklam), to czy jest możliwość, że do każdej reklamy będę mógł dopasować inną treść? Próbowałem tworzyć taką kampanię i wychodziło na to, że treść musi być taka sama do 6 reklam. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie robiłem tych reklam na lajki, ale chyba nie da się ustawić osobnego opisu do każdego zdjęcia. Musiałbyś zrobić osobne reklamy, ale to się mija z celem, bo jak grupy docelowe ustawione w Adsetach dla poszczególnych reklam będą się w jakimś stopniu pokrywać, to te reklamy będą ze sobą konkurować o wyświetlenia. Tym samym podniesiesz sobie koszty kampanii, bo to działa na zasadzie aukcji. Trochę podobnie jak w Adwords. Także to nie byłoby dobre rozwiązanie. Może w Power Editorze jest jakaś opcja, która pozwoli zmienić te opisy. On jest nieco bardziej rozbudowany.

      Usuń
  8. przytulanka19907 listopada 2016 09:21

    Dzień dobry. Prowadzę fanpage z tzw. Artystycznymi tortami na zamówienie. Jaką grupę docelowa wybrać? Czy kierować się statystykami z mojego fanpage? Od pewnego czasu zauważyłam dużo mniejszy ruch na mojej stronie, nie miałam pojęcia o tym, że w pewnym momencie należy już robić kampanie reklamowe. www.facebook.com/ciasta.torty.stavanger

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po zainteresowaniach po angielsku. FB sam Ci zasugeruje po wpisaniu kilku.

      Usuń