[Promocje bankowe i nowe opinie 2025]

Dzwonią do mnie z banku... zasady kontaktu z doradcami klienta

Obecnie telemarketing to nagminnie stosowana praktyka przez duże korporacje, między innym  takie jak banki, operatorzy komórkowi typu Orange, T-mobile, Plus, Play oraz również wielu przedstawicieli innych firm chociażby z branży marketingu internetowego, czy sprzedaży bezpośredniej, którzy chcą nas umówić na spotkanie. Poniższe zasady powinny uchronić Was przed nie do końca przejrzystymi ofertami.

Oczywiście czasem warto podjąć rozmowę z dzwoniącą do nas kobietą/mężczyzną  jeżeli oferta nas interesuje. Jednak trzeba być bardzo uważnym, bowiem bardzo często nie powiedzą nam wszystkiego i usilnie będą starać się nas przekonać - czyli sprzedać nam swój produkt. Stosowanie poniższych zasad powinno przydać się we wszelkich kontaktach ze sprzedawcami i doradcami zarówno w przypadku tych dzwoniących jak i tych którzy spotkają się z nami osobiście i prowadzą rozmowę interpersonalnie.

  1. Nigdy nie zgadzaj się od razu na propozycję telemerketera / doradcy.  Jeżeli oferta Cię interesuje poproś, by zadzwonili do Ciebie za kilka dni, gdyż musisz się zastanowić. W tym czasie sprawdź w Internecie, co inni ludzie piszą na temat danego produktu. Poczytaj opinie fora, blogi itp. Na pewno nie jesteś jedyną osobą, do której  ta oferta jest skierowana.
  2. Doradcy i telemarketerzy raczej nie kłamią (chyba, że nieświadomie), tyle że często zapominają nam o czymś wspomnieć. Dlatego pod koniec rozmowy, warto zadać kilka dodatkowych pytań typu: "Czego Pan/Pani mi jeszcze nie powiedziała", "Czy poniosę jakieś / jakiekolwiek dodatkowe koszy,  o których Pani jeszcze nie wspomniała" . - Tym sposobem zmuszamy doradcę do wyjawienia nam pewnych aspektów, z którymi wiąże się produkt, o których doradca zapomniał nam przypadkiem wspomnieć. ;)
  3. Produkty finansowe są bardzo często obarczone licznymi prowizjami, czasem wręcz w takim stopniu, że praktycznie nie są wstanie zarabiać. Dlatego też wypytaj doradcę o wszystkie prowizje i opłaty jakie dany produkt zawiera. Nie daj się spławić tekstem typu: "To sobie Pan/Pani może sprawdzić na stronie, gdzieś tam, w jakiejś tabeli itp.".
  4. Pamiętaj, że określenia typu VIP, Prestiż itp. mają często na celu dowartościowanie Twojego ego  w celu przekonania Cię do podpisania umowy na jakiś produkt. Często jest to produkt posiadający cechy produktu dla każdego innego klienta, przy czym będzie nas znacznie więcej kosztował za tą samą usługę.
  5. Nie zapominaj, że nikt nie da Ci nic za darmo. 
  6. Wszelkie dodatki i prezenty  mają na celu tylko i wyłącznie skłonienie Cię do zakupu / podpisania umowy. W efekcie koszty, które poniesiesz mogą przewyższać wartość tegoż prezentu / rabatu / promocji. Także dobrze sobie przekalkuluj czy na prawdę Ci się to opłaca.
  7. W przypadku produktów związanych z giełdą (fundusze / lokaty strukturalne / polisy) - pamiętaj, że wiąże się to z ryzykiem. Zapytaj o to ryzyko w kontakcie z doradcą. Później sam przeanalizuj sobie realny poziom tego ryzyka, a także poczytaj opinie o danym produkcie w sieci.
  8. Przeczytaj dokładnie warunki umowy i wszelkie inne dokumenty, które dostaniesz, czy to na maila, czy przy kurierze (musi poczekać, ale trudno...). Wiadomo, że się nie chce - są one tak konstruowane, żeby się właśnie nie chciało... najpierw jest cały ogrom nieistotnych zwrotów i zapisów. Treści istotne są często zakamuflowane, ukryte. Nie koniecznie wcale są pisane małym drukiem. Po prostu są wplecione w pozostałą nieistotną treść.
  9. Pamiętaj, że w przypadku wszelkich transakcji / zakupów na odległość masz zgodnie z prawem 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Żaden regulamin, czy zapis w umowie nie jest ważniejszy od przepisów prawa.
  10. Jeśli jest taka możliwość próbuj negocjować warunki.
  11. Pamiętaj, że dla doradcy jesteś osobą - (klientem "do zrobienia"), za którą dostanie prowizje. Fakt, że jest miły/a i sympatyczny/a  nie znaczy, że masz się zgodzić na jego/jej propozycję.
  12. Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj o wszystko co Ci przyjdzie do głowy.
  13. Jeśli po drugiej, czy nawet trzeciej półgodzinnej rozmowie stwierdzasz, że dany produkt nie jest dla Ciebie odpowiedni, to nie miej skrupułów odmówić. Pamiętaj, że dla osoby po drugiej stronie jesteś tylko numerem telefonu i zbiorem liter określających Twoje imię i nazwisko.
  14. Uważaj na oszustów, bo zdarzają się przypadki, że ktoś przedstawia się jako firma, której wcale nie reprezentuje.

Jak zwykle zachęcam do komentowania i wyrażania własnych opinii.