[Promocje bankowe i nowe opinie 2025]

Czy warto i jak reklamować się na Facebook'u. Skutecznie, by przynosiło to dobre efekty

Wprawdzie Antyhaczyk nigdy nie był reklamowany na Facebooku, ani nawet w żaden inny sposób, ale i tak uważam, że warto ten temat poruszyć. Wiele osób uważa, że reklama na Facebooku to wyrzucanie pieniędzy i rzeczywiście tak jest jeśli robi się to nieumiejętnie. Najprostsza forma reklamy na Facebooku,
inwestowanie w sam Fanpage i promowanie postów, rzeczywiście często jest stratą pieniędzy. Jednak obecnie Facebook daje też świetne możliwości reklamy - można bardzo, bardzo precyzyjnie dobrać grupę docelową, tylko trzeba korzystać z amerykańskich narzędzi, bo ta klasyczna forma promowania postów rzeczywiście nie daje efektów, a jak się dobrze zaplanuje kampanię to efekty są na prawdę dobre i konwersja duża. Przy czym dobre zaplanowanie kampanii nie jest takie proste jakby się mogło wydawać. No, ale może zacznijmy po kolei.

Jak prowadzić Fanpage - pozyskiwanie lajków

Ogólnie Facebook bardzo ograniczył widoczność postów na fanpage. Obecnie post nie dociera już jak kiedyś do wszystkich lubiących dany fanpage, a jedynie wyświetli się pewnej części lubiących. Jest to oczywiście celowe działanie, bo FB bardzo nastawił się już na reklamę i zarabianie, więc teraz żeby docierać do szerszego grona odbiorców, trzeba niestety zapłacić. Większość osób pozyskuje lajki na swój fanpage, nie mając do końca świadomości jak to działa, zdobywając lajki jak się tylko da (po znajomych itd. - są to tak zwane "żebrolajki"). Większość ludzi wychodzi bowiem z założenia, że im więcej like'ów tym lepiej, bo posty dotrą to większej ilości osób. Fakt, że rzeczywiście im większa liczba lubiących tym post dotrze do większej ilości osób. Jednak problem polega na tym, że efekty prawdopodobnie będą gorszę. Każda osoba, do której trafi nasz post, a nie znajduje się w naszej grupie docelowej i nie jest potencjalnym klientem, w pewnym sensie nam ten post zmarnuje, ponieważ nie jest zainteresowana naszą ofertą. Przez to, że wyświetli im się nasz post, to z kolei nie wyświetli się osobie, która może być zainteresowana naszą ofertą, a zarazem jest potencjalnym, naszym klientem. Dlatego jak ktoś sprzedaje określony produkt kierowany do określonej grupy ludzi, to nie powinien pozyskiwać lajków od osób przypadkowych. Wiadomo, że po znajomości wiele osób polubi. Praktycznie wszyscy "nieświadomi" w ten sposób pozyskują lajki, a to błąd. Jednak najgorsze jest kupowanie lajków na Allegro itp., bo najczęściej pochodzą z systemów wymiany lajków i są totalnie bezwartościowe, najczęściej z fikcyjnych kont.

Bardzo istotną kwestią jest też by nie zaśmiecać naszego fanpage śmieciami, głupotami, śmiesznymi zdjęciami i filmikami itp. Posty należy ukierunkowywać pod naszą grupę docelową.

Płatna reklama na Faceboooku. Jak skonfigurować kampanię reklamową na FB

Płatna reklama na Facebooku może przynosić bardzo dobre efekty, jeśli odpowiednio dobierzemy grupę docelową i wykorzystamy odpowiednie narzędzia. Ta najprostsza forma reklamy na FB - czyli "promuj post" jest raczej mało skuteczna. Lepiej korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi takich jak Ads Manager, a w przypadku rozbudowanych systematycznych kampanii z Power Editor'a (pozwala na dublowanie kampanii z niewielkimi modyfikacjami). Grupa docelowo powinna być wąska - są tam specjalne wskaźniki, które pokazują publiczność (audience) - czy jest zbyt szeroka, czy też zbyt wąska - bo tak też może być i jeśli za bardzo zawęzimy kryteria doboru grupy docelowej, to tych ludzi, do których powinien dotrzeć post będzie bardzo mało

Ads Manager

Power Editor

W przypadku Power Editora musimy najpierw pobrać dane (dwonload), a następnie po wprowadzeniu nowych ustawień, bądź dodaniu nowych kampanii trzeba dane wczytać z powortem (upload).

Przykład doboru grupy docelowej

Weźmy sobie na przykład fotografię ślubną (dość trudna do branża do reklamowania na FB, bo większą skutecznością cechują się produkty, bądź konkretne wydarzenia jak np. szkolenie itp.) Jednak wykorzystamy fotografię ślubną jako przykład do zobrazowania problemu. Jeśli jesteśmy fotografem i specjalizujemy się w fotografii ślubnej, to do naszej grupy docelowej należeć powinny osoby tylko i wyłącznie w stanie narzeczeństwa (status związku). Można jeszcze bardziej zawęzić dodając publiczność poprzez kryterium zainteresowań powiedzmy salami weselnymi, samochodami na wesele, kwiatami na ślub, modą ślubną itp. bo to oznacza, że ślub i weselę są w miarę blisko. Z kolei w samym narzeczeństwie można spędzić i dobrych kilka lat, a bywa też niestety, że i sam ślub się wcale nie odbędzie.

Z kolei powiedzmy w przypadku fotografii reklamowej do grupy docelowej powinny trafić osoby prowadzące własny biznes, właściciele sklepów internetowych, agencji reklamowych i public relations itp. Nie powinno się też za bardzo mieszać tych grup, bo potem trudno wyciągnąć wnioski, która grupa kupuje nasz produkt/usługę najchętniej. Warto eksperymentować małymi kwotami na początku, żeby określić jaka grupa daje nam najlepszą sprzedaż. Oczywiście nie zawsze wszystko odbywa się tak samo. Wpływ mają sezony pogoda itd.

Śledzenie konwersji na Facebook'u

Podobnie jak rozbudowane sieci reklamowe typu Google Adsense, również FB daje możliwość śledzenia konwersji - czyli w naszym przypadku konwersją powinno byś dokonanie zakupu przez klienta skierowanego do np. naszego sklepu internetowego za pośrednictwem reklamy na FB. Robi się to dosyć łatwo - trzeba wygenerować tak zwany piksel konwersji (conversion pixel) - jest to kod, który należy umieścić w miejscu na stronie, czy w sklepie internetowym, w którym dochodzi do transakcji, np. złożenia zamówienia.


Najlepsze formy reklamy na Facebooku

Wybór formatu i rodzaju reklamy oraz celu reklamowego jest bardzo istotny przy konfigurowaniu kampanii reklamowej.

Jeśli chodzi o formy reklam to jest spory wybór. Wg mnie jedną z lepszych są tak zwane "dark posty" nie widoczne na fanpage (nie zaśmiecają nam fanpage), tylko idą do określonych grup docelowych, a kliknięcie w zdjęcie powoduje przeniesienie użytkownika bezpośrednio do konkretnej, odpowiednio przygotowanej oferty na naszej stronie. Raczej nie powinna to być strona główna i nie fanpage. To wszystko zależy od tego co promujemy. Zdecydowanie lepiej jest ukierunkować reklamę pod wizyty na stronie, a nie pozyskiwanie lajków, bo to bezpośrednio przenosi już do naszej strony, a sam fanpage mimo, że te lajki są z naszej grupy docelowej wprawdzie pozwoli nam wtedy dotrzeć darmowymi postami do większej liczby potencjalnych osób z naszej grupy docelowej, ale to już jest długofalowe działanie. Jeśli taki dark post jest dobrze przygotowany i zaprojektowany to możemy jeszcze liczyć na dodatkowe lajki od ludzi, do których dotrze reklama i ją po prostu polubią, a ich znajomi zobaczą, że to polubili.