Czy warto i jak reklamować się na Facebook'u. Skutecznie, by przynosiło to dobre efekty

Wprawdzie Antyhaczyk nigdy nie był reklamowany na Facebooku, ani nawet w żaden inny sposób, ale i tak uważam, że warto ten temat poruszyć. Wiele osób uważa, że reklama na Facebooku to wyrzucanie pieniędzy i rzeczywiście tak jest jeśli robi się to nieumiejętnie. Najprostsza forma reklamy na Facebooku,
inwestowanie w sam Fanpage i promowanie postów, rzeczywiście często jest stratą pieniędzy. Jednak obecnie Facebook daje też świetne możliwości reklamy - można bardzo, bardzo precyzyjnie dobrać grupę docelową, tylko trzeba korzystać z amerykańskich narzędzi, bo ta klasyczna forma promowania postów rzeczywiście nie daje efektów, a jak się dobrze zaplanuje kampanię to efekty są na prawdę dobre i konwersja duża. Przy czym dobre zaplanowanie kampanii nie jest takie proste jakby się mogło wydawać. No, ale może zacznijmy po kolei.

Jak prowadzić Fanpage - pozyskiwanie lajków

Ogólnie Facebook bardzo ograniczył widoczność postów na fanpage. Obecnie post nie dociera już jak kiedyś do wszystkich lubiących dany fanpage, a jedynie wyświetli się pewnej części lubiących. Jest to oczywiście celowe działanie, bo FB bardzo nastawił się już na reklamę i zarabianie, więc teraz żeby docierać do szerszego grona odbiorców, trzeba niestety zapłacić. Większość osób pozyskuje lajki na swój fanpage, nie mając do końca świadomości jak to działa, zdobywając lajki jak się tylko da (po znajomych itd. - są to tak zwane "żebrolajki"). Większość ludzi wychodzi bowiem z założenia, że im więcej like'ów tym lepiej, bo posty dotrą to większej ilości osób. Fakt, że rzeczywiście im większa liczba lubiących tym post dotrze do większej ilości osób. Jednak problem polega na tym, że efekty prawdopodobnie będą gorszę. Każda osoba, do której trafi nasz post, a nie znajduje się w naszej grupie docelowej i nie jest potencjalnym klientem, w pewnym sensie nam ten post zmarnuje, ponieważ nie jest zainteresowana naszą ofertą. Przez to, że wyświetli im się nasz post, to z kolei nie wyświetli się osobie, która może być zainteresowana naszą ofertą, a zarazem jest potencjalnym, naszym klientem. Dlatego jak ktoś sprzedaje określony produkt kierowany do określonej grupy ludzi, to nie powinien pozyskiwać lajków od osób przypadkowych. Wiadomo, że po znajomości wiele osób polubi. Praktycznie wszyscy "nieświadomi" w ten sposób pozyskują lajki, a to błąd. Jednak najgorsze jest kupowanie lajków na Allegro itp., bo najczęściej pochodzą z systemów wymiany lajków i są totalnie bezwartościowe, najczęściej z fikcyjnych kont.

Bardzo istotną kwestią jest też by nie zaśmiecać naszego fanpage śmieciami, głupotami, śmiesznymi zdjęciami i filmikami itp. Posty należy ukierunkowywać pod naszą grupę docelową.

Płatna reklama na Faceboooku. Jak skonfigurować kampanię reklamową na FB

Płatna reklama na Facebooku może przynosić bardzo dobre efekty, jeśli odpowiednio dobierzemy grupę docelową i wykorzystamy odpowiednie narzędzia. Ta najprostsza forma reklamy na FB - czyli "promuj post" jest raczej mało skuteczna. Lepiej korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi takich jak Ads Manager, a w przypadku rozbudowanych systematycznych kampanii z Power Editor'a (pozwala na dublowanie kampanii z niewielkimi modyfikacjami). Grupa docelowo powinna być wąska - są tam specjalne wskaźniki, które pokazują publiczność (audience) - czy jest zbyt szeroka, czy też zbyt wąska - bo tak też może być i jeśli za bardzo zawęzimy kryteria doboru grupy docelowej, to tych ludzi, do których powinien dotrzeć post będzie bardzo mało.

Ads Manager

Power Editor

W przypadku Power Editora musimy najpierw pobrać dane (dwonload), a następnie po wprowadzeniu nowych ustawień, bądź dodaniu nowych kampanii trzeba dane wczytać z powortem (upload).

Przykład doboru grupy docelowej

Weźmy sobie na przykład fotografię ślubną (dość trudna do branża do reklamowania na FB, bo większą skutecznością cechują się produkty, bądź konkretne wydarzenia jak np. szkolenie itp.) Jednak wykorzystamy fotografię ślubną jako przykład do zobrazowania problemu. Jeśli jesteśmy fotografem i specjalizujemy się w fotografii ślubnej, to do naszej grupy docelowej należeć powinny osoby tylko i wyłącznie w stanie narzeczeństwa (status związku). Można jeszcze bardziej zawęzić dodając publiczność poprzez kryterium zainteresowań powiedzmy salami weselnymi, samochodami na wesele, kwiatami na ślub, modą ślubną itp. bo to oznacza, że ślub i weselę są w miarę blisko. Z kolei w samym narzeczeństwie można spędzić i dobrych kilka lat, a bywa też niestety, że i sam ślub się wcale nie odbędzie.

Z kolei powiedzmy w przypadku fotografii reklamowej do grupy docelowej powinny trafić osoby prowadzące własny biznes, właściciele sklepów internetowych, agencji reklamowych i public relations itp. Nie powinno się też za bardzo mieszać tych grup, bo potem trudno wyciągnąć wnioski, która grupa kupuje nasz produkt/usługę najchętniej. Warto eksperymentować małymi kwotami na początku, żeby określić jaka grupa daje nam najlepszą sprzedaż. Oczywiście nie zawsze wszystko odbywa się tak samo. Wpływ mają sezony pogoda itd.

Śledzenie konwersji na Facebook'u

Podobnie jak rozbudowane sieci reklamowe typu Google Adsense, również FB daje możliwość śledzenia konwersji - czyli w naszym przypadku konwersją powinno byś dokonanie zakupu przez klienta skierowanego do np. naszego sklepu internetowego za pośrednictwem reklamy na FB. Robi się to dosyć łatwo - trzeba wygenerować tak zwany piksel konwersji (conversion pixel) - jest to kod, który należy umieścić w miejscu na stronie, czy w sklepie internetowym, w którym dochodzi do transakcji, np. złożenia zamówienia.


Najlepsze formy reklamy na Facebooku

Jeśli chodzi o formy reklam to jest spory wybór. Wg. mnie jedną z lepszych są tak zwane "dark posty" nie widoczne na fanpage (nie zaśmiecają nam fanpage), tylko idą do określonych grup docelowych, a kliknięcie w zdjęcie powoduje przeniesienie użytkownika bezpośrednio do konkretnej, odpowiednio przygotowanej oferty na naszej stronie. Raczej nie powinna to być strona główna i nie fanpage. To wszystko zależy od tego co promujemy. Zdecydowanie lepiej jest ukierunkować reklamę pod wizyty na stronie, a nie pozyskiwanie lajków, bo to bezpośrednio przenosi już do naszej strony, a sam fanpage mimo, że te lajki są z naszej grupy docelowej wprawdzie pozwoli nam wtedy dotrzeć darmowymi postami do większej liczby potencjalnych osób z naszej grupy docelowej, ale to już jest długofalowe działanie. Jeśli taki dark post jest dobrze przygotowany i zaprojektowany to możemy jeszcze liczyć na dodatkowe lajki od ludzi, do których dotrze reklama i ją po prostu polubią, a ich znajomi zobaczą, że to polubili.

Opinie na forum oraz Wasze pytania o warunki, opłaty itp:
37 komentarzy

Proszę nie przedstawiać się jako nazwy domen / portali. Zanim wyślesz komentarz przeczytaj co napisałeś. Można publikować komentarze jako anonim, ale prosimy o przedstawianie się chociaż imeniem - ułatwia to komunikację.
Komentarze są wyłącznie prywatnymi opiniami internautów. Administaor nie ponosi odpowiedzialności za opinie i komenatrze czytelników. Treści niezgodne z prawem i zasadmi moralnymi, obraźliwe oraz komenatrze ze słowem kluczowym zamiast nazwy nie będą publikowane. Będziemy szczególnie wdzięczni za opinie kleintów banków i innych instytucji.

  1. Bardzo przydatny post. Na pewno skorzystam z rad :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre, merytoryczne zestawienie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, wartościowy poradnik :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak w takim razie na Facebooku zaznaczyć, że chcę dotrzeć do ludzi, którzy się zaręczyli??? Mam zespół weselny, czyli podobnie jak ten przykładowy fotograf z artykułu zależy mi na dotarciu do ludzi Młodych przed ich ślubem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Power Editor albo Ads Manager w ustawieniach publiczności. Tam masz bodajże Relationship / Związek i możesz wybrać nawet tych świeżo zaręczonych, jak i tych już dłużej zaręczonych.

      Usuń
  5. Witam, czy jest w takim razie możliwość dotarcia do osób, które przyjeżdżają do miejscowości turystycznej, tak aby zachęcić ich do skorzystania z danej atrakcji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś można było wyciągnąć fanów z danego fanpage i posłać do nich reklamę. To by się dało skierować reklamę do ludzi lubiących daną miejscowość i fanpage z nią związane, ale dzisiaj już się tego nie da chyba robić. Może się da tak skierować do osób odwiedzających często daną miejscowość, ale niestety ja nie wiem jak. Może ktoś inny pomoże. Może po zainteresowaniach spróbuj wpisać?

      Usuń
  6. Mam zakupione fundusze na promocje strony na tydzień. Nie wiem co dalej z tym zrobić, aby nie zostało naliczone obciążenie. PROSZĘ O POMOC!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak na tydzień? Jakiś kupon kupiłeś? Napisz coś więcej, bo nie wiadomo o co chodzi? Normalnie podpinasz kartę lub Paypal, ustawiasz sobie maksymalny budżet jaki FB może pobrać np. dzienny lub na całą kampanię w Ads Manager i robisz reklamę.

      Usuń
    2. Ogólnie mam dzienny po 4 zł. Przez 7 dni wychodzi 28 zł - tyle zapłaciłem przelewem. Wczoraj włączyłem ok. 20 dopiero, zjadło mi 1,75. Jednak później zacząłem czytać na stronie pomocy FB, że będą jakieś obciążenia i w gruncie rzeczy boje się że przyjdzie mi jakiś rachunek dodatkowy do zapłaty. Min. z tego względu, że jednego dnia wykorzystałem tylko 1,75 zł z przeznaczonych 4 zł. Pierwszy raz to robię, gubię się w tym i może coś źle rozumuję.

      Usuń
    3. Jak nie przypiąłeś karty ani innej metody płatności jak np. Paypal, to nie ma jak Ci obciążyć więcej. Jeżeli boisz się dodatkowych rachunków to w ustawieniach kampanii możesz ustawić maksymalny budżet dla całej kampanii.

      Trochę za małe te budżety masz. Przy tak małym budżecie wiele nie osiągniesz i się zrazisz, a to jest bardzo dobra forma reklamy ogólnie.

      Usuń
    4. ok, jeszcze jedno pytanie - jak przez pierwszy dzień wydałem 1,75, przez resztę 4, to co się stanie z reszta 2,25? za niewykorzystanie tego, nie będzie dodatkowych obciążeń? To zostanie po prostu, czy przepadnie? Pomyśle nad większym budżetem na przyszłość, tylko najpierw wole się dowiedzieć wszystkiego.

      Usuń
    5. Tak zostanie Ci. Przetestuj sobie na drobnych kwotach jak to wszystko działa, a potem zwiększ budżet jak już będziesz wiedział. Sugeruję na min. 10 zł dziennie.

      Usuń
  7. Witam, chciałbym zapytać konkretnie o reklamę. Jeśli już zdecyduję się w menedżerze reklam na cel kampanii reklamowej jako promowanie strony i dalej polubienia strony, to w formacie reklamy wybiorę pojedynczy obraz (maks. 6 reklam), to czy jest możliwość, że do każdej reklamy będę mógł dopasować inną treść? Próbowałem tworzyć taką kampanię i wychodziło na to, że treść musi być taka sama do 6 reklam. Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie robiłem tych reklam na lajki, ale chyba nie da się ustawić osobnego opisu do każdego zdjęcia. Musiałbyś zrobić osobne reklamy, ale to się mija z celem, bo jak grupy docelowe ustawione w Adsetach dla poszczególnych reklam będą się w jakimś stopniu pokrywać, to te reklamy będą ze sobą konkurować o wyświetlenia. Tym samym podniesiesz sobie koszty kampanii, bo to działa na zasadzie aukcji. Trochę podobnie jak w Adwords. Także to nie byłoby dobre rozwiązanie. Może w Power Editorze jest jakaś opcja, która pozwoli zmienić te opisy. On jest nieco bardziej rozbudowany.

      Usuń
  8. przytulanka19907 listopada 2016 09:21

    Dzień dobry. Prowadzę fanpage z tzw. Artystycznymi tortami na zamówienie. Jaką grupę docelowa wybrać? Czy kierować się statystykami z mojego fanpage? Od pewnego czasu zauważyłam dużo mniejszy ruch na mojej stronie, nie miałam pojęcia o tym, że w pewnym momencie należy już robić kampanie reklamowe. www.facebook.com/ciasta.torty.stavanger

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po zainteresowaniach po angielsku. FB sam Ci zasugeruje po wpisaniu kilku.

      Usuń
  9. Warto się reklamować na FB i warto też spróbować alternatywnych rozwiązań takich jak marketing szeptany społecznościowo, czy nawet reklama w grupach targetowana do konkretnej grupy ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo interesujący artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  11. A jak zareklamować usługi hostingowe? Jak określić grupę docelową?

    OdpowiedzUsuń
  12. @Anonimowy Na początku chyba tylko po zawodach i zainteresowaniach - webmasterstwo, pozycjonowanie, hostingi itp. oraz sugerowane pokrewne. Jak zaczniesz wpisywać, to FB sam Ci zasugeruje.

    Ogólnie dosyć ciężka grupa docelowa pod FB. Jakaś dobra promocja może przyciągnie uwagę, ale ogólnie branża informatyczna jest chyba najbardziej nieczuła na reklamy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, proszę o pomoc jak mogę zareklamować Ośrodek Terapii Uzależnień.Jak określić grupę, proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj, to dość nietypowa tematyka. Ciężko dobrać grupę docelową. Możesz spróbować coś po zainteresowaniach wyszukać albo ogólnie regionalnie z nadzieją, że trafisz do osób, w których rodzinie pojawiają się tego typu problemy, ale pewnie to bardzo będzie mały odsetek tej grupy. Możesz spróbować połączyć jakieś zainteresowania + region. Na twoim miejscu podziałał bym lokalnie w Google - czyli obowiązkowo wpis w Google Maps, może jakiś Adwords na wybrane słowa kluczowe.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jasne, większość reklam się opłaca i przynosi jakiś tam wymierny zysk. Trzeba tylko sprawdzić, która działa najlepiej. AdWords? Facebook? Sam od pewnego czasu korzystam z Calltrackera, narzędzia, które pokazuje mi skąd dana osoba dowiedziała się o numerze telefonów. Dobra opcja dla branży hotelarskiej i nie tylko.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wydaje mi się, że Facebook i dobrze przygotowana reklama mogą dać fajne efekty. Jednak samemu ciężko jest to osiągnąć. Specjaliści mają więcej doświadczenia i pomysłów ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Na pewno reklama może wiele zdziałać, ludzie muszą to widzieć by zapadło w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  18. Facebook oraz reklamy Adwords to chyba najlepszy sposób na promocję witryny. Warto także na rynku lokalnym zainwestować w ulotki lub plakaty. To sprawdzone metody.

    OdpowiedzUsuń
  19. ppc wrocław3 maja 2018 15:49

    Social Media mają coraz większe znaczenie w reklamie jednak nadal uważam, że pozycjonowanie oraz reklama Adwords dają najlepsze efekty. Szczególnie ta ostatnia metoda.

    OdpowiedzUsuń
  20. Reklamy w internecie to świetna sprawa. Są bardzo skuteczne ponieważ możemy je kierować do użytkowników, którzy są zainteresowani ofertą podobną do naszej. Bardzo fajny wpis i czekam na kolejne :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo przydatny artykuł dla ludzi zastanawiających się nad reklamą na Facebooku. Reklama ta z różnym skutkiem działa na zasięg, ale jedno jest pewne, pomaga. I to nie za jakieś duże pieniądze, wiadomo nie ma nic za darmo, ale Facebook na pewno na początek jest dobrym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  22. Igor Stasikowicz17 sierpnia 2018 23:56

    Pozycjonowanie daje świetne efekty w dłuższej perspektywie, jednak na własną rękę bym się tego nie podejmował bo bardzo łatwo wprowadzić stronę w filtr z którego niestety ciężko wyjść. Mojej strony pozycjonowaniem zajmuje się Agencja SEO Fox Strategy i sprawdzają się wyśmienicie. Na początku trzeba czekać na efekty, jednak cierpliwość zostanie zawsze wynagrodzona sowicie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Igorze, wcale nie widać, że pracujesz w tej agencji lub jest twoja ;)

      Usuń
  23. Facebook rzeczywiście tnie zasięgi coraz bardziej i żeby uzyskać dobre efekty, trzeba płacić. Ważna jest też regularność i dostarczanie użytkownikom ciekawych treści - a te ciekawe treści to już "święty Graal content writera" - każdy chciałby wiedzieć, co to konkretnie jest. ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo fajny wpis, trochę mi sprawę lepiej naświetlił :) Oczywiście mam pytanie. Tworzę "pełnokrwiste" animację 3D na YT, fabularne odcinki, zawsze pełne humoru, satyry, absurdu. Animacje o tematyce - wesołe podróżne kosmiczne (wkrótce), karykatura polskiej Ekstraklasy (wkrótce) i komiczne waśnie między dwoma sąsiadami. Pytanie - szukać grupy docelowych wśród ludzi zainteresowanych ogólnie rozrywką/humorem/animacją komputerową, czy celować w grupy docelowe związane z różnymi tematami moich animacji? Tę pierwszą opcję sprawdziłem niewielką kwotą - 19 kliknięć na 903 wyświetlenia. Chyba... Słabo? :) Bardzo dziękuję za ewentualne zainteresowanie moim zapytaniem. A ja sobie chętnie przejrzę pozostałą część bloga :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja myślę, że w przypadku tematyki humorystycznej, to w grupie docelowej znajdzie się każdy, w odpowiednim wieku żeby zrozumieć humor. Raczej bardziej pod tą drugą opcje, czyli tematykę, której dotyczy filmik. Animacja komputerowa jako zainteresowanie to nie bardzo, chyba że pokazujesz jak tworzyć takie animacje.

    W Menadżerze reklam możesz sobie dodać do statystyk wyświetlanie takiego parametru jak współczynnik trafności - pokazuje skuteczność reklamy w skali 1-10. W kwestii skuteczności w każdej branży i w każdym przypadku jest nieco inaczej. 900 wyświetleń to bardzo mały zasięg. Trudno wyciągać wnioski, ale rzeczywiście kliknięć trochę za mało.

    OdpowiedzUsuń
  26. Moim zdaniem facebook jest serwisem, który coraz bardziej ogranicza zasięgi i coraz więcej każde płacić za dodatkowe efekty. Moim zdaniem warto zacząć stawiać na nowoczesny digital marketing, który jest bardzo dobrze odbierany i świetnie się sprawdza. Skuteczność takich reklam w dłuższej perspektywie mogą przynieść bardzo dobre efekty, dzięki czemu podniesie się sprzedaż usług bądź produktów.

    OdpowiedzUsuń
  27. Zgadza się. Darmowy zasięg z fanpage zdecydowanie FB ograniczył na przestrzeni ostatnich lat i cały czas idzie w tym kierunku. To oczywista strategia firmy. Myślę, że Instagram tak samo będzie robił. Czemu w Google połowa wyników wyszukiwania na pierwszej stronie to reklamy i to prawie nie różniące się wyglądem od prawdziwych wyników. Zawsze chodzi o kasę.

    OdpowiedzUsuń