Co wpływa na wysokość rat leasingu?
Porównując oferty leasingu zwykle zależy nam na tym, aby rata była w miarę niska, a suma całkowita jak najmniejsza, bowiem będzie to całościowy koszt jaki poniesiemy spłacając leasing (oczywiście nie licząc dodatkowych opłat i prowizji). Istnieją pewne schematy, które obrazują wpływ parametrów leasingu na wysokość czynszów leasingowych.Wartości wykupu
Wartość wykupu to tak jakby ostatnia rata, którą będziemy musieli zapłacić zanim przedmiot leasingu stanie się naszą własnością. Najczęściej w ofertach pojawia się wartość wykupu na poziomie 1% lub 5%, czasem również 20%. Im wyższa wartości wykupu, którą będziemy musieli zapłacić przejmując przedmiot leasingu na własność, tym rata oczywiście będzie mniejsza, gdyż zmniejsza się wysokość części zobowiązania spłacanej ratami. Jednak w sumie zapłacimy więcej za cały leasing. Istnieje bowiem prosta zależność -> im większa jest wartość wykupy, tym niższa rata, ale w suma całkowitego kosztu leasingu się nam zwiększy. Dlatego 1% wartości wykupu jest opcją bardziej opłacalną niż 5%. Różnica sum całkowitych w obu tych przypadkach prawdopodobnie nie będzie duża (co zależy oczywiście od wartości przedmiotu), ale przy wykupie 5% suma całkowita leasingu będzie wyższa niż przy wykupie 1%. Z kolei przy wykupie 20% różnica ta może okazać się już całkiem spora i decydując się na taką opcję zapłacimy za cały leasing zauważalnie więcej.Wszystko zależy oczywiście od tego, na czym nam najbardziej zależy. Jeżeli potrzebujemy niższej raty, bo obecnie nie dysponujemy odpowiednimi środkami i zakładamy, że w przyszłości będziemy dysponować środkami na dokonanie wyższego wykupu, to można zdecydować się na taką opcję. Mimo że jest droższa to na daną chwilę może dla nas być korzystniejsza w aspekcie naszej aktualnej sytuacji finansowej. Przy czym na pewno wysoki wykup jest bardziej odczuwalny na koniec okresu spłacania leasingi niż niski wykup, co jest z resztą oczywiste.
Warto też przeanalizować wysokość rat i wykupu w aspekcie wliczania w koszty naszej działalności.
Jak ubezpieczenie wpływa na wysokość rat leasingowych?
Decydując się jednak na ofertę zewnętrznego agenta zwykle bank / firma leasingowa doliczy nam jakąś opłatę manipulacyjną. Poza tym biorąc ubezpieczenie w pakiecie od banku / firmy leasingowej, możemy liczyć dzięki temu na obniżenie raty, bowiem decydujemy się już na pakiet produktów. Ubezpieczenie od zewnętrznego agenta można również wykorzystać jako podkładkę do negocjacji z bankiem / firmą leasingową - często proponują wtedy podobne warunki albo nawet przebijają nam tą ofertę. Problem polega na tym, że wszyscy wiedzą o co chodzi i agenci bardzo niechętnie przygotowują takie oferty, bo zakładają, że i tak nie zarobią na tym. Najlepiej poprosić jakiegoś znajomego, zaprzyjaźnionego agenta o pomoc. Poza tym z punktu widzenia agenta, bywa że przysługa często też okazuje się znacznie cenniejsza niż prowizja.
Ubezpieczenie wliczone w ratę leasingową, czy osobno?
fot. Pixabay CC0 + modyfikacje własne
Jak stopy procentowe wpływają na raty leasingu?
Poziom stóp procentowych oczywiście w znaczący sposób wpływa na wysokość rat. Leasing to przecież forma kredytowania, a kalkulacje są wykonywane w oparciu o WIBOR. W przypadku leasingu i kredytów sytuacja wynikająca ze zmian poziomu stóp procentowych jest odwrotna niż w przypadku lokat. Podniesienie stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej jest dla nas niekorzystne, bowiem wzrośnie nam koszt leasingu. Z kolei obniżka stóp procentowych jest, a przynajmniej powinna być dla nas korzystna, bowiem powinna nam obniżyć ratę leasingu.Marża banku / firmy leasingowej
Negocjowanie oferty
Warto również przed podjęciem decyzji zapoznać się z tabelą opłat i prowizji, by mieć świadomość jakie ewentualne koszty mogą nas jeszcze czekać. Trzeba też pilnować terminów spłacania rat, bo za każdy telefon, list ponaglający bank / firma leasingowa nas słono policzy. O taką tablę możemy poprosić doradcę, jeśli na przykład nie znajdujemy jej w Internecie albo nie wiemy, czy dotyczy akurat tego czego szukamy.
Praktycznie każdy przypadek leasingu trzeba traktować indywidualnie. Najlepiej zebrać kilka ofert z różnych banków, porównać i wybrać tą, która nam najbardziej odpowiada. Nie koniecznie najtańsza oferta jest najlepsza, ale nawet jeśli wolimy skorzystać z innej, to tą najtańszą możemy wykorzystać jako argument w negocjacji warunków. Praktycznie każdy bank przygotuje nam wtedy kontrofertę na lepszych warunkach niż pierwotnie. Można też skorzystać z usług jakiegoś brokera, który porówna oferty wielu firm leasingowych i wybierze najbardziej atrakcyjną dla naszego przypadku. Brokerzy otrzymują prowizje od firm leasingowych / banków, a nie od nas, więc nie wpływa to na koszty naszego leasingu.
Dodatkowo dla osób z województw:
- dolnośląskiego,
- kujawsko-pomorskiego,
- łódzkiego,
- małopolskiego,
- mazowieckiego,
- pomorskiego,
- wielkopolskiego.
Warto też poprosić o kontakt i ofertę w MyLease - firma działa tylko w wymienionych powyżej województwach. To jest broker, który porównuje oferty wielu banków, ale profil jego partnerów jest nieco inny, a poza tym każdy broker ma nieco inne możliwości negocjacji i inne umowy, własne zniżki itp. Oferty leasingu są bardzo indywidualne i mogą się bardzo różnić nawet w tej samej firmie leasingowej, czy banku. Więc warto u nich też sprawdzić dla porównania. Często mają naprawdę dobre oferty. Chwalą się też uproszczoną procedurą i dużymi możliwościami uzyskania niskiej raty.
Warto spróbować i podać prawdziwe dane w formularzu, to nas nic nie kosztuje. Jak oddzwonią, to poprosimy o przygotowanie oferty dla naszego przypadku. Potem wybierzemy sobie najlepszą ofertę i albo się na nią zdecydujemy, albo użyjemy jej do negocjacji z innym leasingodawcą.
Bardzo przydatny artykuł.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Super, takich informacji właśnie szukałam :)
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł.
OdpowiedzUsuń